Album Stories (20)

His 'n' Hers

Pulp.



Κείμενο από την Ελένη Τζαννάτου



Επανεξετάζοντας το "His 'n' Hers" των Pulp.
Μία ματιά στο album των Pulp που πριν από 23 χρόνια τους έκανε από...common people, υπολογίσιμη δύναμη της brit pop.

 

"Do you remember the first time?" τραγουδά ο Jarvis Cocker στο ομώνυμο κομμάτι του "His 'n' Hers" και μπορεί να αναφέρεται στη σεξουαλική πρώτη φορά, αλλά αντικατοπτρίζει και ένα μουσικό «ξεπαρθένιασμα» για την μπάντα, καθώς, οι Pulp εμπίπτουν στην κατηγορία των λίγων συγκροτημάτων τέτοιας εμβέλειας που τους πήρε κάποια χρόνια για να «το βρουν» και να «τους βρει» -συγκεκριμένα 16. Με τα album "It" (1983), "Freaks" (1987) και "Seperations" (1992) να έχουν προηγηθεί, αλλά να μην προμηνύουν σε τίποτα την πορεία των Pulp από εκεί και πέρα, το 1994 κυκλοφορούν το "His 'n' Hers", κάνοντας το breakthrough τους, αποτελώντας μία διπλή ουσιαστική «πρώτη φορά»: η πρώτη πραγματικά αξιόλογη δισκογραφική δουλειά τους και η πρώτη φορά που έγιναν γνωστοί σε ένα ευρύτερο κοινό -με εξαίρεση τις επόμενες γενιές που δεν τα έζησαν σε πρώτο χρόνο κι είναι σχεδόν μαθηματικά σίγουρο ότι το πρώτο ηχητικό δείγμα που έφτασε στα αυτιά τους ήταν το "Common People" πριν και αν ποτέ ψάχτηκαν με τη μπάντα. Δηλαδή, το anthem που ήρθε ένα χρόνο αργότερα από το magnum opus της μπάντας, "Different Class" και τους εκτόξευσε, για να ακολουθήσει στη συνέχεια το "This Is Hardcore" (1998) και να τους βρει σε πιο μεστά μουσικά μονοπάτια. Αν υποθέσουμε ότι η τριάδα αυτή αποτελεί και την ουσιαστική δισκογραφία που διαμόρφωσε και εδραίωσε τους Pulp, το His 'n' Hers μοιάζει στην γενική αντίληψη  σαν το ορεκτικό πριν το κυρίως πιάτο, σαν απλά ένα turningpoint, με σχετικά παραγκωνισμένη την αξία του ως album αυτό καθ' αυτό. Μα, γιατί;


1994. Mε τον απόηχο του grunge και τον θάνατο του Kurt Cobain να σηματοδοτεί ουσιαστικά το τέλος του genre, άτυπα τη σκυτάλη του μουσικού γίγνεσθαι παίρνει η britpop. Η γνωστή αντιπαράθεση των δύο star bands του είδους, Oasis και Blur, ξεκινά αυτή τη χρονιά, με τους πρώτους να κυκλοφορούν το ντεμπούτο τους, "Definitely Maybe" και τους δεύτερους το "Parklife" και να κονταροχτυπιούνται για την κορυφή. Κάπου εκεί, στριμώχνεται και η κυκλοφορία του "Ηis 'n' Hers", με τους Pulp να φαίνεται να είναι η μπάντα που ακολουθεί μετά τη προαναφερθείσα δυάδα, με τους μεν Oasis να αποτελούν τους working class εκπροσώπους του είδους και τους Blur την middle class έκφρασή του. 


Αν επιχειρούσαμε μία αντίστοιχη αδρή «ταξική» κατηγοριοποίηση του Jarvis Cocker, θα ήταν αυτή του μάλλον-ούτε-working-class τυπά που τρέχει πίσω από τα φουστάνια πιο καλοζωισμένων από αυτόν κοριτσιών, για τις οποίες έχει πάντα κάποια εμμονική σεξουαλική φαντασίωση και στο "His 'n' Hers" αυτή η κοσμοθεωρία βρίσκει την απόλυτη στιχουργική δικαίωσή της. Από τους τετριμμένους γλυκανάλατους στίχους για αγάπες και λουλούδια του "Separations", ο Cocker μεταπηδά χωρίς αναστολές στους πόθους και τις φαντασιώσεις του: γίνεται ηδονοβλεψίας είτε «αποδεκτός» ("No wonder you're looking thin / When all that you live on is lipgloss and cigarettes" στο "Lipgloss", την άτυπη απάντηση στο "Cigarettes and Alcohol" των Oasis), είτε κρυφακούγοντας την ανήλικη αδερφή της φίλης του ("We listened to your sister / When she came home from school / Cause she was two years older / and she had boys in her room" στο "Babies"), αφήνοντας σαφείς σεξουαλικές υπόνοιες ("He doesn't care what it looks like / as long as it's pink and it's tight"στο "Pink Glove", που μάλλον δύσκολο να αναφέρεται σε...γάντι). Μπορεί κάποιος να βιαστεί να πει ότι οι στίχοι του μοιάζουν σεξιστικοί, αλλά πολύ περισσότερο είναι ειλικρινείς, χωρίς κάποια υπόνοια υπονόμευσης του γυναικείου φύλου. Το album αποπνέει μία αίσθηση ότι το κορίτσι από το "Babies" ή το "Do you remeber the first time?" μπορεί να είσαι εσύ, μία απλή έφηβη ή 20 something, με την πιο εφηβική ενέργεια που είχαν ποτέ στίχοι των Pulp: η θέαση από τα μάτια κάποιου που δεν θέλει να μεγαλώσει ("you know that you've changed so much since then / you've grown" στο "Do you remember the first time?") θα δώσει σταδιακά τη θέση της σε μία ωριμότερη ματιά που αποδέχεται το πέρας του χρόνου: "Let's all meet up in the year 2000 / Won't it best range when we're all fully grown?" θα τραγουδά με μεγαλύτερη συγκαταβατικότητα στο "Disco 2000" από το επόμενο album τους ο Jarvis, για να φτάσει στο αποκορύφωμα του "Help the Aged" στο "This Is Hardcore". Με το "His 'n' Hers" πάντως, εδραίωσε τη στιχουργική του στόφα, συνεχίζοντας να έχει κάτι από Bryan Ferry, αλλά γέρνοντας λίγο περισσότερο στον Morrissey, για να μείνει εκτός από working και middle class μάχες που έδιναν οι σύγχρονοί του και να εδραιώσει, όπως θα πει και έναν χρόνο αργότερα, τη δική του Different Class.
 


Εν έτει 1994 οι Blur ήταν μουσικά η ατόφια britpop μπάντα του κινήματος και οι Oasis μία πιο ροκ έκφρασή του. Oι Pulp, με βάση τον britpop ήχο πάνε τις καταβολές τους αρκετά μακριά: το "His 'n' Hers" αποτελεί ένα χορευτικό, ουσιαστικά, album. Τα synths της Candyda Doyle θυμίζουν από τη ντίσκο των 70s, μέχρι και new wave 80s ξεσπάσματα, που φαντάζουν σχεδόν αδύνατο για κάποιον άλλο από τη βρετανική ποπ συνομοταξία να έδενε τόσο γλυκά στον ήχο του. Με το "Different Class" δημιούργησαν το απόλυτο britpop album (τα λέει και το Pitchfork), αλλά στο "His 'n' Hers", ουσιαστικά, ήταν μία indiedisco μπάντα, στο σημείο καμπής, όπου αφήνουν πίσω τους τους Rοxy Music, χωρίς να αφήνονται ακόμη στον καθαρά britpop ήχο -με εξαίρεση το anthem "Babies" που θα μπορούσε με χαρακτηριστική ευκολία να είναι track του "Different Class" κι ένα από τα all-time top 5 κομμάτια της μπάντας. Εδώ, δένουν για πρώτη φορά όλα τα συστατικά της συνταγής τους, χαρίζοντας μία δισκογραφική disco βραδιά, με το "She's A Lady" να είναι το "I Will Survive" στο dancefloor των παιδιών της Cool Britannia.


Αφήνοντας στην άκρη το "Different Class" ως το αδιαφιλονίκητο masterpiece των Pulp, το "His 'n' Hers" είναι ο αμέσως επόμενος δίσκος τους που απαντά έντιμα στο όρο album, ως έργο προορισμένο να ακούγεται ολόκληρο. Έχει όλα τα στοιχεία του indie δίσκου: την ανάλαφρη κατάνυξη που σου προκαλεί η καλή indie pop και τη ροή ενός album που κυλά σε σταθερά επίπεδα, όχι με αρνητικό πρόσημο, αλλά γιατί είναι "album". Και ναι, όσοι δεν έχουν κορώνα στο κεφάλι τους το "Different Class", κατά πάσα πιθανότητα έχουν το This Is Hardcore, στο οποίο, όμως, συμβαίνει το εξής παράδοξο, όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος ο Jarvis Cocker εύστοχα: «Περιέχει τα καλύτερα και τα χειρότερα πράγματα που έχουμε κάνει». Γιατί το ομώνυμο κομμάτι μπορεί να είναι ίσως από τα καλύτερα της δεκαετίας του '90 και στο album να περιλαμβάνεται το μελαγχολικό διαμαντάκι "Help The Aged", αλλά, μοιάζουν σαν τα singles που ξεπετάγονται απότομα στην ακρόαση του album, ενώ ο ήχος τους, πλέον, έχει γίνει πιο ώριμος και καλογυαλισμένος, με μία ζοφερή αίσθηση στον αέρα. Άλλωστε, ο Cocker έχει παραδεχτεί ότι η περίοδος που έφτιαχναν το album ήταν η πιο δύσκολη της ζωής του, καθώς τράβαγε ζόρια με τον..."Cocaine Socialism". Αντίθετα, το "His 'n' Hers" είναι το album που θα ακουστεί ένα ηλιόλουστο ή βροχερό απόγευμα σε ένα εφηβικό δωμάτιο των δυνητικών ηρώων των ιστοριών του.


Μπορεί, τελικά, το "His 'n' Hers" να είναι ένα britpop album μουσικά, αλλά, κουβαλά την indie φιλοσοφία και ο,τιδήποτε indie δεν είναι προορισμένο για την κορυφή. Πέρα από τις μάλλον κακές συγκυρίες στις οποίες κυκλοφόρησε, εν μέσω britpop διενέξεων, τελικά, ίσως η ίδια η φύση του album να μην ήταν εκ των πραγμάτων δυνατή για τη major επιτυχία. Οπωσδήποτε, όμως, χωρίς αυτό δεν θα υπήρχε ποτέ Different Class, καθώς, από την μικρότερη νότα στα πλήκτρα, μέχρι το λίκνισμα του Jarvis, όλα γεννήθηκαν εδώ. Στην επόμενη, λοιπόν, ακρόαση των Pulp δεν μένει παρά να πλανάται και πάλι η ερώτηση "Do You Remember The First Time?". Ω, ναι.

 

His 'n' Hers by Pulp (released 18/4/1994)

Σχετικα Αρθρα
ypogeio.gr
Album Stories (21)
Καλλιθέα
Φοίβος Δεληβοριάς
(12/11/2017)
ypogeio.gr
Album Stories (19)
The Earth Is Not A Cold Dead Place
Explosions In The Sky
(06/10/2017)
ypogeio.gr
Album Stories (6)
Dead Man's Bones
Dead Man's Bones
(20/05/2016)
ypogeio.gr
The Song Diaries (13)
Τώρα Αρχίζω Και Θυμάμαι
Ξύλινα Σπαθιά
(01/07/2016)