To ypogeio.gr

The Song Diaries (98)

Woman of the Ghetto

Marlena Shaw

 

Ξενοδοχείο Sands Hotel, Las Vegas 1966.

Ο θρυλικός μαέστρος της jazz Count Basie (περιττές περαιτέρω συστάσεις) διαμένει στο ξενοδοχείο με την ιστορική του μπάντα και ετοιμάζονται για μια μεγάλη συναυλία την επόμενη μέρα. Μια από τις τραγουδίστριες, άγνωστος ο λόγος, δεν μπορεί να δώσει το παρόν. 


O Mr Holy Man μένει χωρίς μια από τις βασικές του φωνές και εγκαλεί έκτακτες audition. Οι ακροάσεις θα λάβουν χώρα στο ξενοδοχείο και κριτής μονάχα ο ίδιος.

Το κατώφλι της πόρτας για ακρόαση πέρασαν αρκετά νεαρά, ταλαντούχα και φιλόδοξα κορίτσια χωρίς όμως κάποιο να συγκινήσει ιδιαίτερα τον αυστηρό και τελειομανή μαέστρο Basie.

Η νεαρή Marlena Shaw είχε μόλις κάνει δειλά δειλά τα πρώτα της βήματα ως ανερχόμενη τραγουδίστρια της jazz, προερχόμενη από τις φτωχογειτονιές της Νέας Υόρκης. Ήταν η δεύτερη προσπάθεια καθώς μόλις στα 10 της είχε κάνει μια πετυχημένη εμφάνιση στο εμβληματικό Apollo Theaters, όπου ο τζαζίστας θείος της την είχε ανεβάσει στη σκηνή. Η μητέρα της όμως την απέτρεψε από την ενασχόληση με το τραγούδι σε τόσο νεαρή ηλικία. Σπούδασε τελικά μουσική περισσότερο για την μάνα της και αφότου τελείωσε έκανε νωρίς νωρίς 5 (!) παιδιά!

Δεν παράτησε όμως το κυνήγι της καριέρας στο τραγούδι. Είχε μια μεγάλη audition με την τεράστια Columbia Records, καταβεβλημένη από το άγχος, δεν τα πηγαίνει καλά και ο εκπρόσωπος της δισκογραφικής την απορρίπτει. 

Έρχεται η δεύτερη ευκαιρία της αυτή τη φορά ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα, εδώ δε θα τραγουδήσει μπροστά σε κάποιον υπάλληλο δισκογραφικής, αλλά στον ίδιο τον Count Basie. 

Λίγο πριν καν ολοκληρώσει το τραγούδι που είπε μπροστά του, ο θρύλος της τζαζ φεύγει από το δωμάτιο. 
Η Μarlena νιώθει να ξαναζεί την δεύτερη απόρριψη, και αυτή ίσως να ήταν η οριστική. Έτσι ένιωσε όπως εξομολογήθηκε, πριν αντικρίσει τον Basie να έρχεται κοντά της με δύο ποτήρια και ένα μπουκάλι κρασί και να της λέει 

«Φύλα την φωνή σου γλυκιά μου, προσλαμβάνεσαι και θα την χρειαστείς για αύριο, καλωσήρθες».

 


Αυτό το βράδυ ήταν η αρχή για μια από τις μεγαλύτερες καριέρες τραγουδιστριών στον κόσμο της jazz, O Count Basie στοιχημάτισε και του βγήκε ένα λαχείο που έκατσε μαζί του για 4 χρόνια πριν σαλπάρει για να βρει την δική της μουσική ταυτότητα, η οποία μοιάζει με αυτό παιχνίδι που ενώνεις τις τελείες, καθώς οι μουσικές της Κυρίας Shaw ένωσαν τις τζαζ καταβολές της με soul, pop & disco, με ένα ρεπερτόριο τόσο ισχυρό, πλούσιο και πολύπλευρο που χρίζεται ως μια ιέρεια της μαύρης μουσικής. Με την ζεστή και ξεχωριστή φωνή της έγινε περιζήτητη στην jazz σκηνή αλλά και στην αφροεμαρικάνικη κουλτούρα που την έχει καμάρι.

Η jazz είναι γεμάτη από τις δικές της... ντίβες. Η Shaw έγινε και παραμένει από τις ατόφιες, αυθεντικές φωναρες και Κυρίες των σόουλ και -κυρίως- τζαζ που ξεκίνησε από όσο χαμηλότερα γίνεται, από καντίνες και μπαράκια μέχρι εκείνο το βράδυ.

Η Shaw υπέγραψε συμβόλαιο με την θρυλική Chess Records , την δισκογραφική που ανέδειξε θρύλους όπως οι Chuck Berry, John Lee Hooker, Howlin' Wolf μεταξύ πολλών. Ο δεύτερος δίσκος της ''Spice Of Life'' ('69) είναι πιθανότατα ο καλύτερος της με αριστουργηματικές ποπ επιτυχίες όπως το "California Soul", αλλά και ωμά, κοινωνικόπολιτικά γεμάτα καταγγελία και ρεαλισμό τραγούδια όπως τα ''Liberation Conversation'' και η κορυφαία στιγμή του δίσκου το εμβληματικό ''Woman Of The Ghetto''. Για το οποίο έχουν αποδοθεί δεκάδες τιμές, όπως το να γίνει remix από πλειάδα παραγωγών/DJ μέχρι να δανείστουν samples του κομματιού καλλιτέχνες της hip-hop.

Ένα τραγούδι δυναμίτης και γροθιά στο στομάχι. Στους στίχους του καταγράφονται γλαφυρά τα δεινά και η σκοτείνη ιστορία των μαύρων της Αμερικής, από τους αιώνες της σκλαβιάς:

''Puts me in the mind of, Come and cross the water in a boat, Chained, tied, together''

Μέχρι τις συνθήκες διαβίωσης στα γκέτο και το πως μια γυναίκα να μεγαλώσει εκεί τα παιδιά της:

''How do you raise your kids in a ghetto?
Do you feed one child and starve another''

Μέχρι που απευθύνεται στους λευκούς καπιταλιστές που ζουν σε ουρανοξύστες χτισμένους από ελεφαντόδοντα , του οποίου η εκμετάλλευση ήταν μείζον θέμα και το παρομοιάζει με την γενικότερη εκμετάλλευση της Μαύρης Ηπείρου.

'' You may be sitting up there
In your ivory tower
60 stories tall ''

Νιώθεις να σε διαπερνάει σε κάθε φαλτσέτο και κάθε γύρισμα η δίψα, το πάθος και η νεανική φλόγα μια νεαρής μαύρης γυναίκας την εποχή εκείνη με ο,τι αυτό συνεπάγεται... Η Marlena εδώ καταθέτει ψυχή, αγωνίες και περηφάνια. Όλα μαζί χωρίς να ξεχνάει τις αφρικανικές της ρίζες σε ένα τραγούδι - ύμνο που ξεχειλίζει ιστορία και άμα το αφουγκραστείς και το νιώσεις δε θα το ξεχάσεις ποτέ
.
Η Shaw προερχόμενη από εκεί που λέει το κομμάτι δεν τραγουδάει μόνο για την καταξίωση της και με την καρδιά της , τραγουδάει για να ξεφύγει από ένα κατά βάση προκαθορισμένο μέλλον που επέβαλαν οι τότε κοινωνίες σε μειονότητες όπως η δική της, τραγουδούσε για να εξασφαλίσει τα πέντε παιδιά της , η τύχη την ευνόησε και δεν σπατάλησε τις ευκαιρίες, τα κατάφερε και έγινε η... ντίβα από τα γκέτο....

 

 

 
 

 

Lyrics


I was born and raised in a ghetto
I was born and raised in a ghetto
I'm a woman of the ghetto
Listen to me, legislator
How do you raise your kids in a ghetto
How do you raise your kids in a ghetto
Feed one child and starve another
Tell me, tell me, legislator
How do make your bread in the ghetto?
How do make your bread in the ghetto?
Baked from the souls in the ghetto
Tell me, tell me, Legislator?
I'm proud, free
Black, that is me
But I'm a woman of the ghetto
Strong true
My eyes ain't blue
I am a woman of the ghetto

Σχετικα Αρθρα
ypogeio.gr
The Song Diaries (106)
Ατλαντίς
Ξύλινα Σπαθιά
(24/06/2020)
ypogeio.gr
The Song Diaries (105)
All These Things That I've Done
The Killers
(29/05/2020)
ypogeio.gr
The Song Diaries (90)
Sacred Sands
Allah-Las
(11/12/2019)
ypogeio.gr
Album Stories (35)
Electric Ladyland
The Jimi Henxrix Experience
(17/10/2018)
Χρησιμοποιούμε cookies μόνο για στατιστικούς λόγους (google analytics). Δεν συλλέγουμε κανένα προσωπικό δεδομένο.
ΕΝΤΑΞΕΙ