Top 11 (28)
Παύλος Σιδηρόπουλος
[Ομαδικό x 2]
To Top-11 είναι μία σειρά από λίστες, στην οποία πολύ απλά επιλέγουμε τα 11 καλύτερα κομμάτια μιας αγαπημένης μπάντας ή καλλιτέχνη, βασιζόμενοι στο σύνολο της δισκογραφίας τους. Βασικός κανόνας: Οι μπάντες/καλλιτέχνες που θα επιλέγουμε για να φτιάξουμε το Top-11, θα πρέπει να έχουν κυκλοφορήσει τουλάχιστον 3 LPs.
Με αφορμή την πρόσφατη συμπλήρωση 29 χρόνων από το θάνατο του Παύλου Σιδηρόπουλου (27/7/42 - 6/12/90), η αγαπημένη φίλη του Υπογείου Λία Τζινιόλη και ο Μιχάλης Νικολίτσης παρουσιάζουν τις αγαπημένες τους 11άδες αγαπημένων τραγουδιών του εμβληματικού Έλληνα μουσικού. Εμβληματικού, με την έννοια πως κατάφερε καλύτερα από τον καθένα ως τότε, να προσαρμόσει το δυτικοφερμένο μοντέρνο ροκ εν ρολ με τον ελληνικό στίχο, εύστοχα και χωρίς φανφάρες ή περιστροφές. Mίλησε στα τραγούδια ξεκάθαρα και ωμά, μα συγχρόνως βαθιά ποιητικά, για ζητήματα taboo ως τότε, για τον έρωτα και το σεξ, για την εξάρτηση, για το περιθώριο. Υπό τη σκέπη και τη διακριτική προστασία του άλλου ρηξικέλευθου εγχώριου ροκ ογκόλιθου, του Δημήτρη Πουλικάκου και με τη συνεργασία του με δύο εξαιρετικές -απίστευτες!- μπάντες: τη Σπυριδούλα και τους Απροσάρμοστους. Ακολουθεί η δισκογραφία του κι έπειτα οι δύο Υπόγειες 11άδες.
Δισκογραφία
Το ξέσπασμα / O κόσμος τους (single - Zodiac, 1971)
Ο Γερο-Μαθιός (single - Zodiac, 1971)
Ο Ντάμης ο σκληρός/ Απογοήτευση (single - Zodiac, 1972)
Φλου (ΕΜΙ, 1978)
Εν λευκώ (ΕΜΙ, 1982)
Zorba the freak (ΕΜΙ,1985)
Χωρίς μακιγιάζ - Ζωντανή ηχογράφηση (MBI, 1989)
Άντε και καλή τύχη μάγκες (ΕΜΙ, 1991)
Τα μπλουζ του πρίγκηπα (MBI, 1992)
Παύλος Σιδηρόπουλος (EMI, 1993)
Εν αρχή ην ο λόγος (7η Διάσταση, 1994)
O Ασυμβίβαστος και Πέντε Σπάνια τραγούδια (Lyra, 1994)
Λία Τζινιόλη
Πριν λίγες μέρες ήταν η επέτειος του φευγιού του Παύλου.
Δεν λέω του χαμού,γιατί ήταν από πριν χαμένος σε ουσίες και μονοπάτια δύσκολα.
Τα χρόνια που ψάχναμε τον εαυτό μας και τη θέση μας στον κόσμο,ο Παύλος ήταν ο ορισμός του Ροκά. Με όλες τις ιδιότητες της λέξης μεγενθυμένες στο έπακρο.Και τις καλές και τις άσχημες.
Τον λένε "Πρίγκηπα", τον λένε "Άγιο των Εξαρχείων".
Εγώ τον λέω μόνο Παύλο.
Άγιος είναι κάποιος που έχει υπερβεί ψυχικά και πνευματικά αυτόν τον κόσμο και μας κοιτάει από απόσταση, με μια μικρή υπεροψία.
Αυτός τα κατάφερε να σταθεί λίγο πιο πάνω, να κάνει μια υπέρβαση.
Να κρατήσει την ουσία του ολόκληρη, να μείνει ανέπαφος απ'την φθορά, απ'την "πολλή συνάφεια του κόσμου".
Ο Παύλος ήταν μέσα στον κόσμο ή μάλλον ένιωθε βαθιά τις αδικίες και τις διαψεύσεις των προσδοκιών του από αυτόν, όπως οι πολύ ευαίσθητοι άνθρωποι.
Έψαχνε κάπου ν'ακουμπήσει την ψυχή του.
Το διοχέτευσε στην μουσική του, το τραγούδησε με τους στίχους του, το φώναξε με τη φωνή του. Δεν ήταν αρκετό γι'αυτόν, δυστυχώς...
Ήταν εξαιρετικά ταλαντούχος,ήταν όμορφος, ήταν ουσιώδης.
Τα λόγια του ήταν μαχαίρια που έβρισκαν πάντα το στόχο.
Η φωνή του όταν ήθελε μελωδική,όταν ήθελε επιθετική, όταν δεν μπορούσε αληθινός σπαραγμός...
Ήταν είναι και θα είναι ένα από τα πιο σημαντικά πρόσωπα του Ελληνικού Ροκ.
Ακολουθούν τα 11 τραγούδια του που ξεχωρίζω. Ήταν μια αρκετά δύσκολη δουλειά να καταλήξω μόνο σε αυτά.
10. Μίκη Μάου(ς) ή η απίστευτη γενναιότητα να προκαλείς και να ξεσκεπάζεις το δήθεν, ακόμα κι αν όλοι οι άλλοι το έχουν θεοποιήσει. Σατυρικό, καυστικό, ακόμα όχι πολύ γνωστό, μάλλον εξαιρετικά δυσάρεστο σε πολλούς την εποχή εκείνη, ίσως ακόμη και σήμερα. Μια ακρόαση θα σε κάνει να καταλάβεις το γιατί. Από το δίσκο "Zorba The Freak" (1985).
09. Το '69 με Kάποιο Φίλο. Ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα κομμάτια του Παύλου, μια δυναμική περιγραφή ενός προσωπικού αλλά γνώριμου αδιεξόδου, ένα καθρέφτισμα αρκετών που "δεν χωράνε" εύκολα στα πρέπει και το καθημερινό αλισβερίσι της πεζής καθημερινότητας. Από το δίσκο "Φλου" (1979).
08. Η ώρα του Stuff. Το σκοτάδι του Παύλου, η αδυναμία, η αρρώστια, η συνειδητοποίηση του αναπόφευκτου κάποτε επερχόμενου τέλους και μια απελπισμένη έκκληση για επαφή, έστω και την πιο δύσκολη ώρα. Η Δήμητρα Γαλάνη συμπληρώνει την ονειρική, καθησυχαστική φωνή της ανάγκης του (κάποια χρόνια μετά, η Δήμητρα και ο Κωνσταντίνος Β. θα ενώσουν την αγάπη τους γι'αυτόν με τη φωνή του στο υπέροχο "Ο λόγος της σιωπής / Η ώρα του Stuff"). Από το δίσκο "Φλου" (1979)
07. Ηλεκτρικός Θησέας. Ένα έπος του Γιάννη Μαρκόπουλου,μια ανάγλυφη φωτογραφία της μεταπολεμικής Ελλάδας σε έξι λεπτά. Ένας χαμένος Θησέας και μια μπερδεμένη Αριάδνη ψάχνουν τον τρόπο να υπάρξουν στην τρικυμισμένη Ελλάδα των τελευταίων 50+ χρόνων. Γραμμένο στα τέλη του '80, διαχρονικό και δυστυχώς πάντα επίκαιρο... Από το δίσκο του Γιάννη Μαρκόπουλου "Τολμηρή Επικοινωνία" (1987) και στο τραγούδι μαζί με την Μαρία Φωτίου.
06. Μού'πες θα Φύγω. Το Ελληνικό Ροκ στα καλύτερα του. Μουσική και στίχοι να συνθέτουν το παζλ της φυγής αριστοτεχνικά, η κιθάρα να συνοδεύει κάθε δευτερόλεπτο. Μια ερωτική ιστορία με τη φωνή του Παύλου ν'αναρωτιέται: "Τώρα ποιόν θα'χεις να τα λες;". Μεγάλες κουβέντες... Από το δίσκο "Φλου" (1979)
05. Κάποτε θα'ρθουν ή ένας πλήρης οδηγός ζωής και σκέψης σε τρία λεπτά. Μια προειδοποίηση για τα αληθινά, γι'αυτά που πραγματικά αξίζουν και πως να τα διαφυλάξεις από τις διαχρονικές παγίδες που θα βρεθούν οπωσδήποτε μπροστά σου. "Έχε το νου σου στο παιδί.Ψέματα λένε". Τόσο απλά. Από το δίσκο "Ο Ασυμβίβαστος" (1979), soundtrack της ομώνυμης ταινίας, στην οποία πρωταγωνιστεί ο ίδιος ο Παύλος. Στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου, μουσική του Μίκη Θεοδωράκη.
04. Πού να γυρίζεις; Τρεις λέξεις, όλα τα συναισθήματα του τέλους. Το κενό που δεν αναπληρώνεται, οι προσπάθειες να το γεμίσεις που πάνε στα χαμένα, ο κόσμος που σου φαίνεται ξένος και ψυχρός χωρίς το ένα και μόνο άτομο που θα σε έκανε να τα δεις όλα αλλιώς. Το παράπονο που γίνεται κραυγή: "Πού να γυρίζεις;". Από το δίσκο "Φλου" (1979).
03. Το βιβλίο των Ηρώων (του Τρόμου). Του τρόμου να υπάρχεις ανάμεσα σε συμβιβασμούς, να ψάχνεις αυτό που θα μπορούσε να σε εκφράσει, διχασμένος ανάμεσα σε πρόσωπα και θεωρίες που σου υπόσχονται μια σωτηρία, ενώ ταυτόχρονα κάνουν τα πάντα για να σου υπενθυμίζουν διαρκώς την μικρότητα σου. "Ένοχος για κάποια αιτία,που δεν την έμαθες ποτέ!". Από το δίσκο "Εν Λευκώ" (1982).
02. Στην Κ. Που ξυπνάει τη νύχτα απ'τις κραυγές της, που ζητάει καθοδήγηση αλλά την σωπαίνουν συνεχώς ώσπου προσδιορίζει τον εαυτό της ως προϊόν με μεγάλη αγοραστική αξία, αλλά δεν είναι ποτέ ευτυχισμένη. Ένα σόλο της κιθάρας να γυρίζει στο μυαλό και το ψυχρό τέλος της ιστορίας της ως προτροπή: Πρόσεχε! Μην γίνεις σαν την Κ. Από το δίσκο "Φλου" (1979).
01. Εν Κατακλείδι. Για μένα το κομμάτι που συμπυκνώνει περισσότερο από κάθε άλλο την ουσία του Παύλου, που αποδίδει όλη την ευαισθησία και τα θέλω του. Τον τρόπο που ο ίδιος και πολλοί νέοι άνθρωποι κάθε γενιάς αντιλαμβάνονται τις μειονεξίες του κόσμου μας, μην μπορώντας να τις αποδεχτούν. Μια παιχνιδιάρικη, ειρωνική παράκληση - προσταγή για καθοδήγηση, που ήξερε όμως πως θα πήγαινε χαμένη τελικά... Από το δίσκο "Φλου" (1979).
+1 Αυτοί Μιλάν. Στίχοι και μουσική του Σιδηρόπουλου, ερμηνεία από τους αδελφούς Κατσιμίχα, αφού ο Παύλος δεν πρόλαβε. Εμείς κι αυτοί. Αυτοί που όλο μιλάνε χωρίς τίποτα να λένε, ακόμα και την ύστατη στιγμή του κόσμου που κατέστρεψαν. Κι εμείς, που πρέπει να βρούμε νέους τρόπους να διαχωρίσουμε τη θέση μας και μέσα απ'το σκοτάδι και την σιωπή να διαφυλάξουμε αυτό που έχει την μεγαλύτερη αξία. Την Ανθρώπινη φωνή μας. Από το δίσκο "Άντε και Καλή Τύχη Μάγκες" (1993).
Υ.Γ. Φίλε Μπάμπη Φλου, συγγνώμη. Ήσουν και θα είσαι για πάντα ο πιο ωραίος τύπος!
Mike N.
Για όσα ο Παύλος και Σιδηρόπουλος και οι μουσικές του σήμαιναν για μένα σε προσωπικό επίπεδο τα έγραψα στο άρθρο "Ο Πρίγκηπας Παυλάκης". Για όσα σήμαιναν σε... εθνικό επίπεδο, για την προσφορά του έργου του και το legacy που άφησε, μάλλον έχουν γραφτεί αρκετά ως τώρα, επαρκέστατα - δεν έχει μάλλον νόημα να το κάνω κι εγώ.
Ακούγοντας, πάντως, εδώ και 3-4 ώρες ξανά τα τραγούδια του για να επιλέξω την 11άδα μου, σκέφτομαι πως για μένα ο Παύλος είναι ένα σύμβολο, ένα σύμβολο ελευθερίας και αγριεμένης και συγχρόνως τρυφερής νιότης, ένα σύμβολο προσωπικής εσωτερικής επανάστασης και εξιλεωτικής αναρχίας. Είναι, όμως, συγχρόνως και ένα σύμβολο ζόφου και κλειστοφοβίας, ένα σύμβολο τραγικότητας και στυγνής μοναξιάς. Ένα σύμβολο-προειδοποίηση για το πού να μην πατήσεις για να μην την πατήσεις. Φύλακας-άγγελος που θυσιάστηκε για μας και με τις λέξεις και τις μελωδίες του μας προσέχει...
11. Το βιβλίο των Ηρώων [του Τρόμου] (Εν Λευκώ, 1982)
10. Το 69 Με Κάποιο Φίλο (Φλου, 1979)
09. Πού να Γυρίζεις (Φλου, 1979)
08. Ο Χαρμάνης (Τα Μπλουζ Του Πρίγκηπα, 1991)
07. Θάνατος (Εν Λευκώ, 1982)
06. Τι Να Σου Πω [Αφού σου τα παν Άλλοι] (Ο Ασυμβίβαστος, 1979)
05. Το Μπλουζ του Αποχωρισμού (Τα Μπλουζ Του Πρίγκηπα, 1991)
04. Η (Εν Λευκώ, 1982)
03. The Clown (Zorba The Freak, 1985)
02. Μου Πες Θα Φύγω (Φλου, 1979)
01. Στην Κ. (Φλου, 1979)