To ypogeio.gr

KRAFTWERK:

Εμπλουτίζοντας

το Ηχητικό Λεξιλόγιο της Ποπ


I’m the operator: Florian Schneider in Ferrara, Italy in 2005. Daniele Dalledonne via Wikimedia Commons, CC BY-SA


το παρόν κείμενο αποτελεί ελεύθερη μετάφραση του:
https://theconversation.com/florian-schneider-and-kraftwerk-helped-shape-the-sound-of-modern-music-138187?fbclid=IwAR3eYkaPar58xhoRvn4AXuI5AU_AcE0FVmr01etAueqBQlKjKtZrIo82X9s

 

 

Οι Florian Schneider και Kraftwerk βοήθησαν στη διαμόρφωση του ήχου της σύγχρονης μουσικής

Υπάρχουν μερικές μπάντες των οποίων η επιρροή είναι τόσο αυτονόητη, που μπορεί να ειπωθεί ξεκάθαρα ότι η σύγχρονη μουσική θα ακουγόταν διαφορετική χωρίς αυτές. Οι Kraftwerk, με συνιδρυτή τον Florian Schneider, του οποίου ο πρόσφατος θάνατος σε ηλικία 73 ετών ανακοινώθηκε στις 6 Μαΐου του τρέχοντος του όχι και τόσο σωτήριου ημερολογιακού έτους, αποτελούν τέτοιο παράδειγμα. Το συγκρότημα άφησε ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα στον ήχο της Pop καθεστηκυίας τάξης, φέρνοντας τον ηλεκτρονικό ήχο στο προσκήνιο της mainstream.

Ο Schneider εκπαιδεύτηκε ως φλαουτίστας στο Ωδείο του Düsseldorf, πράγμα φαινομενικά παράξενο για έναν μουσικό που με τη δουλειά του διαμόρφωσε, αν όχι καθόρισε,  την ηλεκτρονική μουσική της δεκαετίας του 1980. Απόφοιτος της ίδιας σχολής, ο συνοδοιπόρος Ralf Hütter

Αρχικά αναδυόμενοι από ένα πειραματικό περιβάλλον, τα πρώτα τους άλμπουμ ήταν αυτοσχεδιασμοί ελεύθερης μορφής που συνδύαζαν ηλεκτρονικά και παραδοσιακά όργανα. Μαζί με άλλες γερμανικές προσπάθειες της περιόδου, όπως οι Can και Neu!, εκπροσωπούσαν το "krautrock" (όπως το ονόμασαν οι Άγγλοι κριτικοί) ή το "Kosmische Musik" ("κοσμική μουσική", ένας όρος που χρησιμοποιείται από Γερμανούς μουσικούς).

Η μεγάλη ανακάλυψη για τους Kraftwerk (το όνομα σημαίνει "εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας") ήρθε με την κυκλοφορία του τέταρτου άλμπουμ τους, "Autobahn", το 1974. Το ομώνυμο κομμάτι του τίτλου ήταν μια ηχητική απεικόνιση της νεωτερικότητας των μεγάλων αποστάσεων σε έναν αυτοκινητόδρομο στη χώρα τους, γεμάτο με ηχητικά εφέ των αυτοκινήτων. Συνειρμικά μπορείς να νιώσεις και να διαπιστώσεις κοινές εφαπτομένες με τις μουσικές των Beach Boys και του Chuck Berry.

Το άλμπουμ βρέθηκε στα Top-10 charts της Γερμανίας, των Η.Π.Α. και του Ηνωμένου Βασιλείου.

Με την ηχογράφηση του Autobahn, η σύνθεση του συγκροτήματος αποκρυσταλλώθηκε γύρω από τα πρόσωπα των Schneider, Hütter και κρουστά τους Wolfgang Flür και Karl Bartos. Ο ήχος τους διαμορφώθηκε σε κάτι ακριβές, υποβλητικό, ανθρώπινο και ταυτόχρονα παράξενο, τοποθετημένο σε ρυθμικές αυλακώσεις που δημιουργήθηκαν με ειδικά ηλεκτρονικά όργανα.



Florian Schneider and Ralf Hütter: pioneering use of synthesizers in pop music. Kraft74 via Shutterstock

 

Επίδραση Επιρροών

Ενώ τα επόμενα άλμπουμ, συμπεριλαμβανομένων των "Radioactivity" (1975), "Trans-Europe Express" (1977) και του "The Man Machine" (1978), κέρδισαν το σεβασμό του εμπορικού κόσμου, ο πραγματικός αντίκτυπος των Kraftwerk δεν αντικατροπτιζόταν στα charts της εποχής. Αυτό συνέβη γιατί η ταυτότητα του ήχου τους είχε πολλά στοιχεία νεωτερικότητας σε μια περίοδο που οι απλές και εύληπτες νόρμες κατείχαν τα πρωτεία στο ευρύ ακροατήριο. Τα άλμπουμ του David Bowie που ηχογραφήθηκαν στο Βερολίνο στα τέλη της δεκαετίας του 1970 ωστόσο, οφείλουν πολλά στους Kraftwerk. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο φόρος τιμής που τους απέδωσε ο White Duke με το τραγούδι "V-2 Schneider"  (Heroes, 1977).

Τα ηλεκτρονικά συνθετικά όργανα δεν ήταν καινούργια, αλλά συχνά θεωρούνταν το καταφύγιο των πειραματιστών μουσικών του περιθωρίου ή ως ένα μουσικό είδος καινοτομίας. Η παρουσία τους στη ροκ μουσική ήταν ανεκτή, αλλά δεν είχαν την αποδοχή που τους επιφύλασσε η μοίρα μερικές δεκαετίες αργότερα.

Οι Schneider και Hütter άνοιξαν το δρόμο για μια Pop που χρησιμοποίησε τα ηλεκτρονικά ''μπιμπλίκια'' ως θεμέλιο λίθο της σύστασης ενός ολοκληρωμένου δίσκου, και όχι ως γαρνιτούρα, και άνοιξε το δρόμο για τους μετέπειτα οπαδούς του Gary Numan, των Depeche Mode και των Human League τη δεκαετία του 1980.

H ταυτότητα τους ήταν πολύ ευρύτερη συνθετικά από τη βατή κραταιά Pop. Η ακρίβεια των κομματιών τους και η ηχητική ιδιαιτερότητα, τους καθιστούσαν παράδειγμα ενός νέου τρόπου ηχογράφησης για την εποχή. Τα τραγούδια τους "Numbers" και "Trans-Europe Express" χρησίμευσαν ως ο άξονας του Planet Rock της κολεκτίβας Afrika Bambaataa and the Soul Sonic Force και των ηχητικών ριζών του hip-hop. Ομοίως, ο πρωτοπόρος της τεχνολογίας Derrick May ήταν ξεκάθαρος για την εκτεταμένη επιρροή τους στη διαμόρφωση του είδους. Θα θυμόταν τη δημοτικότητά τους στους δημιουργούς του techno στο Ντιτρόιτ: «Έκαναν αυτό το πράγμα που ήταν από έναν άλλο πλανήτη… όλοι έφτασαν στους Kraftwerk.»



Kraftwerk at Berlin’s Olympic stadium, September 2018. EPA-EFE/Hayoung Jeon

 

Εμπλουτίζοντας το ηχητικό λεξιλόγιο της ποπ

Κλειδί για τον αντίκτυπό τους και τη δουλειά τους, ήταν ότι λειτουργούσαν σε εφαπτομένη στον ποπ κόσμο, όπως είχαν με τον κόσμο της κλασικής μουσικής. Η ρομποτική σκηνή τους επέτρεψε να αποφύγουν το παιχνίδι των διασημοτήτων και η μπάντα, ειδικά ο Schneider, έτεινε να είναι διστακτικός στο να δίνει συνεντεύξεις τα τελευταία χρόνια. Τρέχοντας το δικό τους στούντιο, το Kling Klang - ο «ηλεκτρονικός τους κήπος», όπως το ονόμασαν- μαζί με τον έλεγχο των επιχειρηματικών τους υποθέσεων, τους επέτρεψαν να ασκήσουν μια σπάνια αισθητική αυτονομία. Όπως είπαν στον βιογράφο Pascal Bussy το 2004, «έχουμε επενδύσει στα μηχανήματά μας, έχουμε αρκετά χρήματα για να ζήσουμε, αυτό είναι. Μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλουμε, είμαστε ανεξάρτητοι, δεν κάνουμε διαφημίσεις για cola, ακόμα κι αν θα μπορούσαμε να κολακευτούμε από τέτοιες προτάσεις, δεν τις αποδεχτήκαμε ποτέ..»

Η έμφασή τους ήταν στην κατασκευή ήχων, πρώτα και πάνω απ 'όλα, με μια προσεκτική προσέγγιση στα αρχικά υλικά και στο αντικείμενο. «Κάνουμε συνθέσεις από τα πάντα», δήλωσε ο Hütter στoν Sylvain Gire. «Όλα επιτρέπονται, δεν υπάρχει αρχή λειτουργίας, δεν υπάρχει σύστημα.»

Υπάρχει ένας βαθμός ειρωνείας σε μια μπάντα που ασχολείται τόσο πολύ με τη Pop, τη στιγμή που με τη δουλειά της την αναμόρφωσε οριστικά. Η μοναδική τους επίδραση δεν έχει ακόμα και σήμερα φανεί ξεκάθαρα , ακόμη και όταν χαρακτηριστικά του ήχου τους διακρίνονται σε κομμάτια της Pop, της Rock και της Dance μουσικής.

Αυτό που τους κάνει να ξεχωρίζουν είναι ότι δεν στάθηκαν μόνο στο σταυροδρόμι μεταξύ διαφορετικών γενικών προσεγγίσεων, αλλά αποκάλυψαν αυτά τα μονοπάτια, αυξάνοντας το ηχητικό λεξιλόγιο της Pop μουσικής και αποκαλύπτοντας την απεριόριστη ικανότητά του είδους στο να ενσωματώνει νέες ιδέες...


 

Σχετικα Αρθρα
ypogeio.gr
Καραντινάτος
[Lockdown II, Week 3, 7 Songs]
(27/11/2020)
ypogeio.gr
Καραντινάτος
[Lockdown II, Week 2, 7 Songs]
(20/11/2020)
ypogeio.gr
6 Νέοι Δίσκοι
Για Τον Ιούνιο
(30/05/2019)
ypogeio.gr
4+1 Δίσκοι Που Αγάπησα
Τους 4 Πρώτους Μήνες
Του 2019 (By Jacob Gale)
(28/05/2019)
Χρησιμοποιούμε cookies μόνο για στατιστικούς λόγους (google analytics). Δεν συλλέγουμε κανένα προσωπικό δεδομένο.
ΕΝΤΑΞΕΙ